För 48-årige Johannes Thijssen är folkabussen mer än bara plåt. Hans Volkswagen Transporter Syncro (TS) är egenhändigt ombyggd till en campingbuss har till och med ett namn: Roxy.

Självklart med ett registreringsnummer som börjar på “ROX”. Min relation till Roxy är väldigt stark. Jag har lagt mycket kärlek på den här bilen, säger han hemmavid i vårliga Bålsta.

Sydafrika

Artikelbild

| Johannes Thijssen tar sig fram nästan överallt med sin campingbuss.

Kärlekshistorien till fyrhjulsdrivna folkabussar inleddes för runt tjugo år sedan. Nederländaren Johannes och hans svenska fru Hanna bodde i Sydafrika på den tiden. De brukade köra runt med en Ford Ranger pickup och tälta lite här och var i den storslagna naturen. En dag hamnade de i Moçambique och bilen körde fast i leran. Samtidigt såg Johannes två minibussar köra rakt igenom lervällingen.

Det öppnade mina ögon. En sådan bil skulle jag ha för att kunna köra överallt och dessutom slippa tälta. Skönt med tanke på alla djur som strövade runt.

Ett köptillfälle uppstod något år senare i Holland, där paret hade slagit sig ned i väntan på första barnet. För motsvarande 15 000 svenska kronor kom Johannes över en begagnad folkabuss på en militärauktion. Kort därpå byggde han om fordonet till en campingbuss med kök samt höj- och sänkbar taklucka, så kallat Westfalia-tak.

Med en rejäl laddning blöjor för ettårige sonen företog familjen sin jungfrutur med bussen till Sverige och Finland.

Artikelbild

| Johannes Thijssen tar sig fram nästan överallt med sin campingbuss.

Det bästa var att komma familjen så nära. Det var så mysigt.

Fler blöjor

Artikelbild

| Ha alltid verktyg för enklare lagningar av bilen – och silvertejp. Det löser många problem när man fricampar, enligt Johannes Thijssen.

För den andra resan behövde familjen ännu fler blöjor – hushållet hade ju utökats.

Vi åkte till Frankrike och hade fantastiskt väder, vi kunde vara ute hela tiden.
Artikelbild

| "Framme fäller vi upp taket och markiserna, inget tält behöver resas och inga madrasser behöver pumpas. På två minuter är vi klara", säger Johannes Thijssen.

Man kan förstås undra om det inte fanns några påfrestande stunder.

Jo, om barnen vaknade halv sex på morgonen var det inte så lyckat. Men man vänjer sig och när de fick mat somnade de ofta om.
Artikelbild

| "Framme fäller vi upp taket och markiserna, inget tält behöver resas och inga madrasser behöver pumpas. På två minuter är vi klara", säger Johannes Thijssen.

Senare flyttade den fyrhövdade familjen till Sverige. Johannes som till vardags säljer bilreservdelar köpte och sålde några folkabussar, som han gjorde om till campingbussar.

Anpassar sig

Artikelbild

| Krångla inte till det, ta inte med för många grejer, menar Johannes Thijssen.

För tio år sedan fick han syn på sin Roxy. Dittills hade den fört en tämligen fyrkantig tillvaro som en Vattenfall-servicebil med 17 000 mil i mätarställningen. Men under Johannes numera vana händer fick den snart en nystart. Först med en Multivan-inredning och ett Westfalia-tak. Men ingen toalett. När de naturliga behoven tränger på gäller det att “anpassa sig” som Johannes uttrycker det.

Det är ingen lyx, det är en livsstil. En folkabuss betyder frihet för mig. När vi ska på semester planerar vi ingenting och läser inte på någonting. Vi bara bestämmer vilket land vi ska till och tar dagen som den kommer.
Artikelbild

| Johannes Thijssen bredvid sin campingbuss av modell Multivan.

Friheten känns som intensivast när de beger sig ut i Sverige och fricampar. Som campingbuss har Roxy rullat 30 000 modiga mil.

Med vår fyrhjulsdrivna buss kan vi hitta de finaste platserna som finns. Vi kör på skogsvägar och stannar inte sällan till vid en sjö på ett ställe utan en kotte. Där fäller vi upp taket och markiserna, inget tält behöver resas och inga madrasser behöver pumpas. På två minuter är vi klara. Frihetskänslan jag får av att campa med en folkabuss går inte att beskriva, jag blir ett med naturen, säger Johannes Thijssen.