När en rostig gammal traktor möter en ung fräsch elbil på en tysk rastplats uppstår ingen ljuv soulmusik direkt. Men träffen är förstås symbolisk på flera sätt. Det nya mot det gamla. Generationsklyftan. Oljebolags-bossen mot skolstrejkande Greta Thunberg om man så vill.

Den tredje generationen av Kia Soul kommer enbart att säljas med elektrisk drivlina och är en representant för ”folk-elbilen” – den som både har lång räckvidd och överkomligt pris. Att kunna köra många mil med nollutsläpp är förstås en dröm för den som tar miljöfrågan på allvar. Visserligen har flera forskare pekat på att batteritillverkningen i länder med ful-el orsakar indirekta utsläpp redan under produktionen, men en ny studie från ICCT, International Council of Clean Transportation, visar att elbilen ändå är renare än fossildrivna fordon genom hela livscykeln.

Enorm kraft

Artikelbild

| Den tredje generationen av Kia Soul kommer enbart att säljas med elektrisk drivlina och är en representant för "folk-elbilen".

Så vad ger då nya Kia E-Soul förutom ett någorlunda rent samvete? De bilar som kommer till Sverige har ett vattenkylt batteripaket på 64 kilowattimmar och en elmotor som ger 204 hästkrafter. Vridmomentet ligger på 395 newtonmeter redan från start och det märks. Att trycka på gaspedalen i en E-Soul – eller vilken annan modern elbil som helst – avslöjar den enorma kraften som gör omkörningar helt bekymmersfria. Styrningen är mjuk och följsam genom kurvorna på vägen i bokskogarna utanför Frankfurt. Färden är ganska tyst ute på landet, men på motorvägen tränger både ljud från blåsten och däcken in i kupén.

Rymlig kupé

Interiört har föraren en rymlig och luftig miljö med god sikt runt om. Infotainmentskärmen är befriande enkel och ger tydlig information om såväl batterikraft som återstående räckvidd och närliggande laddstolpar. Vi kör en bil med den högre utrustningsnivån och har också en head-up display som med pilar visar navigationens ruttförslag och vilken hastighet vi kommit upp i.

Provkörningen är alltför kort för att kunna bedöma om den utlovade räckvidden håller. Efter fyra timmar av ganska hårda tester med fullt gaspådrag visar batterisymbolen att det återstår 71 procent strömmad kraft. Då har vi också testat de paddlar bakom ratten som fyller på med energi från bromskraftåtervinningen.

Artikelbild

| För den som vill ha ett eldrivet fordon med en design som verkligen sticker ut är bilmodellen helt rätt.

Skulle man av någon anledning köra slut på batteriet under dagen går det att snabbladda upp till 80 procent på cirka en och en halv timme – vid en laddstolpe som erbjuder 50 kilowatt.

Syskon konkurrerar

Artikelbild

| Interiört har föraren en rymlig och luftig miljö med god sikt runt om. Infotainmentskärmen är befriande enkel och ger tydlig information om såväl batterikraft som räckvidd och närliggande laddstolpar.

Den värsta konkurrenten till E-Soul är faktiskt det lite större syskonet i Kia-familjen, nämligen E-Niro som kan erbjuda rymligare plats för bagaget. Prisskillnaden mellan de två strömmade syskonen är liten. E-Niro har ett instegspris på 444 900 kronor, vilket efter klimatbonusen minskar till 384 900 kronor. E-Soul kostar 373 900 kronor när bonuspengarna har gjort sitt.

Tyvärr finns inte eljusterbara framstolar med i standardutrustningen, dem som vill ha detta får lägga till 29 900 kronor för att få utrustningsnivån Advance Plus. I den versionen ingår också trådlös laddning för mobilen och en head-up display.