– Om du tycker något är roligt, orkar du vad som helst, säger han.

I sådant fall måste Ola Bigelius ha väldigt, väldigt mycket skoj. Inför den stundande 50-årsdagen fotograferas Ola framför en helt ny jättebyggnad, stor som ett kvarter, sprängfylld med ljud- och ljusgrejer från golv till mycket högt i tak.

– 6 200 kvadratmeter. Och när jag ändå ritade huset passade jag på att bygga en idrottshall på ena gaveln. Kan vara bra med extra utrymme. Möjligen för handboll. Kanske gymnastik. Jag gillar all sport.

Ola Bigelius gillar rätt mycket. Strax innanför entrén med dess eleganta världskarta möts besökaren av konferensrum med namn som Asterix och Tintin.

– Inte många vet att jag är serietidningsfreak. 32 årgångar Agent X9 i Mint Condition finns där hemma plus Kalle Anka, Lucky Luke, självklart Asterix och Tintin, och några hyllmeter andra klassiker.

Beskriv din bästa och sämsta sida!

– Engagerad i allt, alltför engagerad i allt.

Självinsikten tycks det definitivt inte vara fel på. Allt snurrar i högt tempo runt Ola Bigelius. Under fotosejouren i den nybyggda byggnaden, full av svarta lådor med ljus och ljud i till synes bästa ordning, kan han ändå inte låta bli att intressera sig för kamraternas aktivitet runt ett batteri strålkastare:

– Den här ljusrampen har just kommit tillbaka från Magnus Ugglas show på Göta Lejon. Nu är den uppackad, kontrollerad, fungerar och klar för nästa jobb, säger Ola Bigelius.

Ola Bigelius har alla möjligheter att strö namn runt sig på alla kändisar som fått hjälp med ljud och ljus, men name-dropping tycks inte vara hans stil. Vi försöker ändå: Björn Skifs? Peter Jöback, Jerka, Helene Sjöholm, Wiktoria, Benny Andersson? Ola Bigelius, nickar varje gång. Vi ger upp. Det handlar antagligen om a-l-l-a svenska toppartister.

– Gillar att jobba med många typer av events oavsett storlek – konferenser, musik, dans, idrott, mode. Som samarbetspartner är Björn Ulveaus en given favorit. Mamma Mia The Party på Tyrol har vi fixat sedan 2015, och hoppas att få jobba med uppsättningen i London – ojdå, premiär redan i september, utbrister han.

Mycket har alltså hänt sedan gymnasisten Ola Bigelius gick till riksfinal som ung entreprenör med marknadsföring av en fågelholk på programmet, eller den gången då han som en framåt 17-åring lånade 50 000 för att köpa högtalare och mikrofoner från ett konkurslager. I dag är Ola en del av ett världsomspännade imperium med mångmiljardomsättning.

– Jag sålde mitt företag Bigelius Produktion 2016 till det svenska Mediatec, som i sin tur köptes av USA-baserade NEP Live Events med 3 600 anställda och verksamhet i 26 länder. Jag var fri att gå samma dag, men varför sluta när allt fortfarande är roligt?

Största utmaningen?

– Den har jag förhoppningsvis inte haft än. Men rätt högt måste jag ranka fjolårets OS i Pyeongchang. Korea ligger på andra sidan jordklotet och vi hade fyra arenor att ljudsätta. Men ett är säkert, utan mina medarbetare skulle jag inte åstadkomma någonting, säger Ola Bigelius.

Hur firar du dina 50 år?

– Fest för släkt, vänner och arbetskamrater. Själva födelsedagen hemma med familjen. Samtidigt ska nybygget på Annelundsområdet i Enköping invigas, men det råkar vara en ren tillfällighet. Inget annat.

Vad finns på din egen, högst privata födelsedagsmeny?

– Choklad och champagne!