Först som sist ska sägas att ”A music story” är en musikfilm med massor av sångnummer.

– Man kan se den som världens längsta musikvideo, men där finns förstås också en berättelse med vissa lager och skikt, säger Anders Widmark.

I fokus för filmen står en far-dotter-relation. Elvaåriga Moa vill gå i pappa Antons fotspår och ge sig in i musikbranschen. Rollen som pappan görs av Anders Widmark som också skrivit manus och musik. Han är dessutom en av tre regissörer. I rollistan finns flera kända namn som Jan Malmsjö, Helen Sjöholm, Claes Malmberg och Ace Wilder.

Artikelbild

| Victoria Rönnefall, Anders Widmark och resten av filmteamet avslutade inspelningarna av ”A music story” i fjol. Snart går filmen upp på biograferna.

I en de stora rollerna ses dessutom en, måhända, blivande stjärna – tolvåriga Uppsalaflickan Victoria Rönnefall. Hon var bara nio år när hon vann SVT:s talangtävling ”Supershowen”. Något år senare, inför förberedelserna av ”A music story”, sammanfördes hon och Anders Widmark av Uppsalaprofilen Affe Ashkar.

– Victoria sjunger väldigt naturligt, det var det första jag upptäckte. Även när hon agerar framför kameran sker allt naturligt. Det är uppenbart att hon har en fallenhet även för skådespeleri, säger Anders Widmark.

Victoria Rönnefall har visserligen en del scenvana från bland annat Uppsala stadsteater, men att gå in i rollen som skådespelare och agera framför kameran var något helt nytt för henne.

– Det har varit väldigt spännande och roligt. Och jag har lärt mig massor, inte minst eftersom jag fått spela mot en massa härliga skådespelare, säger hon.

Artikelbild

| Anders Widmark

Victoria har spelat in många scener med Helen Sjöholm – Moas mamma i filmen.

Tillsammans gör de den finstämda balladen ”Gravity”, en av filmens kanske allra starkaste och vackraste sånger. Anders Widmark skrev den mitt i natten hemma i sin bostad i Uppsala.

Artikelbild

| Victoria Rönnefall

– Jag minns att det var stökigt och kaotiskt omkring mig i rummet. Jag skrev den snabbt och tänkte först att det här blev nog en ganska banal låt. Men sen började jag spela den och ta den mer och mer på allvar.

I filmen ackompanjeras Helens och Victorias sång till en början av gitarr, cello och endast ett sparsmakat pianoklink. Av pianovirtuosen Widmarks sedvanliga teknik hörs väldigt lite, i likhet med de övriga låtar som framförs.

– Nej, det här är musik som jag främst skrivit till andra artister. Det är mest verser, refränger och ganska tydliga ramar den här gången, säger den tvåfaldige Grammisvinnaren som genom åren gjort sig känd för improvisationer och egensinnig musik en bit utanför mittfåran.

Den 5 juni, veckan före filmens egentliga premiär, arrangeras två förhandsvisningar på Fyrisbiografen i Anders Widmarks hemstad Uppsala. Det är också i Uppsala som hela filmen spelats in, så när som på ”Gravity”-scenen då Intimans vackra salong på Odenplan i Stockholm användes.

– Det har varit praktiskt att spela in allt här i stan. Avståenden är korta och vi har hittat passande miljöer, säger Anders Widmark och tillägger att inspelningarna huvudsakligen gjorts under somrarna 2016 och 2017 med vissa tillägg 2018.

Oavsett hur filmen tas emot av publik och kritiker så har Widmark en dröm om att någon gång sätta upp ”A music story” som musikal.

– Vi får väl se, jag har i alla fall skrivit en scenversion som nu står på jäsning. Det manuset tar avstamp i filmen men är egentligen ett eget verk med enbart svenska låttexter.

Även Victoria Rönnefall har drömmar. Sedan flera år har hon musikprofilen Anders Bagge som mentor och manager. Målet hymlar hon inte med.

– Jag vill slå igenom på allvar och bli en världsstjärna.