Det hyllade radioprogrammet har bytt ut studion mot teaterscenen, utöver det är inget nytt.

– Så genom att fylla hönan med smalbensvätskan fick man en helt ny arom – som tuberkulosmango!

Det berättar radiokaraktären Job, som nu står livs levande på scen klädd i diverse näverskapelser. Han är en av många radiokaraktärer som får liv denna kväll.

Sveriges Radio P3:s humorprogram Mammas nya kille var mäkta populärt under alla åren som det sändes och vann ett flertal priser. Nu har det uppstått i pjäsform och alla karaktärer är bekanta för de som följt programmet.

Pjäsens kontext är att karaktärerna nu har hamnat i en skolmiljö och publiken har fått rollen som klass 8C. Vi utbildas under två timmar genom en ändlös serie av sketcher med mer eller mindre långdragna skolkopplingar. Vad vi upplever är en visuell version av radioprogrammet, alltså en serie av sketcher utan någon större gemensam nämnare.

Den våldsbenägna Kicki Tapper från Hagfors agerar rastvakt och har beslagtagit en rad kreativa tillhyggen som visas upp. Actionfilmfantasten Thunders Ninjahoppar in på scenen och diskuterar vårdnaden om sin son som går på skolan. Desperat försöker han bevisa att han är en duglig pappa genom att dra visa upp en diktator han har omvänt, men som bryter misstänkt mycket på dalmål.

Allt detta leds och dirigeras såklart av Bengt Strömbo i rollen som huvudlärare. Allt är sig likt med andra ord. Och visst, varför ändra på ett vinnande koncept? En anledning skulle kunna vara för att två timmar av sketcher som inte binds samman känns minst sagt mättande. Och trots ett välskrivet manus blir det hela förutsägbart.

Som ett parfymerat brev på posten vandrar Katla in på scenen som ett sista nummer och tar oss helt ut ur skolkontexten. Den dekadenta cirkusartisten har till sin egen stora glädje äntligen hittat ut ur garderoben (igen) och kommer nu ut som bordellmamma. Denna bordell ska inte upprättas på skolans område utan i Katlas egna lägenhet, förklätt till en 4H-gård. Vad dessa H står för lämnar jag åt läsarnas fantasi. Olof Wrestling är lika briljant i rollen som Katla på scen som han var i radio.

Föreställningen tar slut där, utan minsta försök till att binda ihop säcken på något sätt. Det råder inga tvivel om att detta främst är för fansen av radioprogrammet och de kommer inte att bli besvikna. De som väntade sig något nytt ger förmodligen ett lägre betyg.