– Det är helheten som gör det här bra. De har en logistik som fungerar, från det att du kommer med cykeln tills du sitter vid din arbetsplats, säger Krister Isaksson, trafikplanerare och cykelbloggare.

Han är en känd röst som ofta skriver om bristande cykelinfrastruktur. I samband med ett besök i Uppsala ville han lyfta upp ett positivt exempel med en arbetsgivare som tagit cykelpendlarnas behov på allvar.

– Många arbetsplatser har inte ens en cykelparkering utomhus. Då finns det ett motstånd att cykla till jobbet.

Artikelbild

| I cykelrummet finns även en hörna där man kan spola av sin cykel.

Företaget är nordisk generalagent för Shimano, som tillverkar cykeldelar. Det innebär att många anställda har ett cykelintresse. Åsa Eriksson, nyanställd marknadskoordinator, är en av dem.

– Hade cykelanpassningen inte funnits hade jag inte tagit jobbet. Att sitta och köra bil hit är inget alternativ, säger hon.

Vi står i kontorets cykelrum, som man kommer direkt till genom en dörr utifrån. Här finns en hörna där man kan skölja av cykeln, cykelställ med eluttag för att ladda elcyklar och möjlighet att meka med cykeln. Fortsätter man längre in finns omklädningsrum med duschar, en tvättmaskin och torkskåp.

Utanför kontoret, som ligger i Librobäck, finns dock fler parkeringsplatser för bilar än för cyklar. Marken är inte gratis, och i praktiken innebär det att även bilåkarna subventioneras. Några planer på att införa parkeringsavgifter för bilarna finns dock inte.

– Det skulle vara alldeles för extremt, säger Susanne Bergefur, HR-ansvarig och ekonomichef på Shimano Nordic Sweden.