En semesterlös sommar kan vara långtråkig och dötrist och tråkig och alldeles... alldeles underbar kanske är att ta i. Men i alla fall inte så tokig. Faktum är att chansen är stor att de som jobbar på sommaren njuter mer av sina lediga dagar än de som har semester, enligt Katarina Blom, legitimerad psykolog och organisationskonsult.

Vår hjärna är nämligen expert på att vänja sig vid olika tillstånd och situationer. Det är därför svårare att uppskatta semesterkänslan dag 15 än dag ett eller två.

Har man sett fram emot lördag morgon och en långfrukost med jordgubbar i en hel vecka kommer man att uppskatta det mer än personen som gör det sjunde dagen i rad, säger Katarina Blom.
Artikelbild

| Att koppla av på en uteservering med en god vän och god dryck i glasen kan öka semesterkänslan. Arkivbild.

Bejaka avundsjukan

Många sommarjobbare är studenter, som 22-åriga Linnéa Modig Blåder som sommarjobbar på ett café och bageri i Visby.

Det är klart man blir avundsjuk när man ser på sociala medier hur andra har det. Men jag vet att alla andra mina kompisar jobbar och jag har ju inga pengar. Jag hade ändå inte kunnat göra något så då kan jag lika gärna tjäna pengar, säger Linnéa Modig Blåder.

Och den där avundsjukan som smyger sig på ibland kan faktiskt föra något gott med sig.

Artikelbild

| Att arbeta inom vården kan vara stressigt – särskilt på sommaren. Att ha koll på stressnivåer och sätta gränser kan hjälpa, enligt psykolog Katarina Blom. Arkivbild.

Det finns värdefull information i den där kletiga obehagliga känslan. I stället för att slå undan avundsjukan så se den som något du kan lära av. Känslan handlar ju om ett behov du har, som att känna mer frihet eller gemenskap med andra till exempel. Det kan vara en väg till självkännedom, säger Katarina Blom.

Semester i små doser

Artikelbild

| Blir du avundsjuk på dina kompisar som badar när du måste jobba? Försök ta ett dopp på kvällen eller när du är ledig! Arkivbild.

Linnéa Modig Blåder bor egentligen i Stockholm och ett sätt för henne att ta till vara på sommaren är att utforska Visby tillsammans med kollegerna.

Jag försöker göra så mycket som möjligt. Att jag är här gör att det blir lite som semester också. Vi har cyklar och man får ändå en sommarkänsla, säger hon.
Artikelbild

| Katarina Blom är legitimerad psykolog och organisationskonsult.

För att hitta semesterkänslan, som Linnéa Modig Blåder, är det bra att fundera över vad semester och sommarledigt betyder för just dig – även om du jobbar. Mycket av det du vill uppleva under en semester kan du göra trots arbete.

Kanske kan du ge semestern till dig själv i små doser. Som att ta ett glas vin på en uteservering efter jobbet, bada eller ta en weekendresa, säger Katarina Blom.

När jobbet är jobbigt

Men hur ska man hantera arbetsdagen som kan kännas oändlig, ensam och understimulerande när kolleger och arbetsuppgifter kanske sinar under sommaren?

Försök tänka på vad du kan göra för att arbetet ska bli mer stimulerande. Du kanske kan ta itu med saker du inte hinner under terminen, lära dig ett nytt program eller försöka utföra arbetssysslorna så fort som möjligt för att få tid med annat.

På andra håll, som inom vård och omsorg eller turistbranschen, kan arbetsläget vara det motsatta. Då måste man i stället vara uppmärksam på sitt mående och stressnivåer efter arbetsdagen.

Det är viktigt att vara tydlig med gränser och vara tydlig mot sin chef. Ha koll på vad som förväntas av dig och om det är rimliga krav, så att du inte går över dina egna gränser bara för att organisationen har planerat dåligt, säger Katarina Blom.

Vila på rätt sätt

Efter fysiskt krävande arbete behöver kroppen vila, men det kan vara bra att återhämta sig med något som aktiverar hjärnan, som läsning eller problemlösning. Sitter du framför en datorskärm hela dagen är en promenad eller annan motion ett bra sätt att koppla av. Att bara sova eller slösurfa är däremot ingen bra idé, enligt Blom.

Det är aktiviteter som är väldigt behagliga i stunden. Men om man bara ligger i sängen när man kommer hem och kanske kollar i mobilen på vad andra gör riskerar man att känna sig ännu mer trött eller isolerad, säger Katarina Blom.