"Oxsätramacken" ska enligt de nuvarande planerna invigas under pompa och ståt i mars nästa år. Egentligen skulle tankstationen ha dragit igång verksamheten redan i våras, men framförallt ett försenat bygglov har dragit ut på tiden. Nu är det helt klart, och framtidstron stark hos områdets eldsjälar.

Gerth Suber var den första styrelseordföranden i företaget OÅUAB, som drivit den lilla matbutiken och nu även ska driva bensinstationen. Han tar emot UNT i affärens lilla fikarum, tillsammans med nuvarande ordföranden Thord Hägg och Annika Gustafsson Lif, som både sitter i styrelsen och jobbar i butiken.

– Förhoppningen är att tankstationen ska skapa lite marginaler för driften av butiken. Just nu går den i princip plus minus noll, säger Thord Hägg.

Artikelbild

– Om man kan få större marginaler kan vi våga bredda i sortimentet och satsa ännu mer, fortsätter han.

Den totala kostnaden för bensinstationen beräknas landa på cirka 1,4 miljoner kronor. Minst 640 000 kronor får man i ekonomiskt stöd via länsstyrelsen och Tillväxtverket. Därutöver har människor i bygden hittills köpt aktier för nästan 400 000 kronor. Varje aktie kostar 1000 kronor och ger som sig bör både rösträtt och inflytande, men eftersom bolaget skapades för utveckling av bygden ska eventuella vinster primärt återinvesteras för att hjälpa just bolagets huvudsyfte.

– Vi behöver fortfarande sälja mer aktier för att få det att gå ihop, men vi är hoppfulla om att det ska ta fart igen nu när det börjar hända saker och folk "ser att det faktiskt börjar grävas". Så har också andra med mer erfarenhet berättat för oss att det brukar bli, säger Gerth Suber.

Han syftar då framförallt på erfarenhet från Harbo, två mil bort, där man på liknande vis lyckades sjösätta Harbomacken 2010.

– Butiken och macken ska kunna bära varandra hoppas vi, fyller Annika Gustafsson Lif i.

I vecka 50 ska den 40 kubikmeter stora drivmedelscisternen grävas ner i marken. Den kommer ha tre fack och erbjuda bensin, diesel och miljödiesel.

– Vissa reagerar med tvivel på att man ska satsa på en mack med tanke på miljön. Men landsbygden kommer vara sist att ställa om till elbilar, och busskommunikationerna är så bristfälliga att man behöver sin bil, säger Thord Hägg.

Tanken är också att man i framtiden ska anpassa macken för tankning av elbilar. Samtidigt är även fiberanslutning på gång till trakten.

– Här finns både livskraft och framtidstro. Man ska inte behöva åka långt för alla ärenden, säger Thord Hägg, och alla nickar instämmande.