– Vi har inte hört något på över ett och ett halvt år, säger Jan Nordling.

Han och hustrun nappade på ett erbjudande om fiberinstallation och trodde att det skulle vara snabbt fixat. Grundpriset var 20 000 kronor men om man tecknade sig för ett avtal under en viss period, skulle man få ett par tusenlappar i rabatt.

– Visserligen klarar vi oss med det vi har. Men vi hade aldrig kunnat föreställa oss att det skulle dröja så här länge, säger Jan Nordling.

Han har inte fått någon information från fiberleverantören och är kritisk till att ingen hört av sig.

– Sen verkar det ju dumt att ett företag säljer in något som inte finns, säger han.

Och det är fler som är besvikna över IP-Only. Bara i år har ARN, Allmänna reklamationsnämnden, fått in 46 klagomål från hela landet och som nu är under handläggning.

I Uppsala tätort väntar 498 kunder på fiberanslutning. 40 av dessa har väntat längre än 24 månader. Enligt Niclas Karnhill, presschef på IP-Only, tar det oftast lång tid att få fiberanslutning till hushåll och i Luthagen har arbetet släpat efter.

– Just nu arbetar vi hårt med kampanjer för att få allt fler Uppsalabor att anmäla intresse för fiberanslutning. Gällande tätorten har vi fibrerat stora delar sedan en lång tid tillbaka. Nu ansluter vi de kunder som i första skedet valde att tacka nej till fiber. Arbetet med att installera dessa kunder kan i många fall ta tid, vilket inte är ovanligt i fiberbranschen, säger Niclas Karnhill som väljer att svara på UNT:s frågor via mejl.