Påskägg, cellofaninslagna korgar, påsar med karameller och hemmagjord choklad. Överallt i butiken finns sötsaker i alla färger och former.

– Det är alltid mycket att göra under påsk. Vi har specialerbjudanden och gör i ordning presentpåsar. Och så tillverkar vi en del av godiset själva också, så i fabriken är det också full rulle, säger Elena Schneider, butikschef på godisaffären Augusta Janssons karamellfabrik i centrala Uppsala.

Enligt siffror från Svensk Handel såldes det under förra påsken godis för 350 miljoner kronor mer än under en vanlig vecka. I år väntas svenskarna handla mat för 7,7 miljarder kronor i påsk. All den här konsumtionen tär på klimatet.

Artikelbild

| Anneli Berglund tänker inte på klimatet när hon påskhandlar. Det blir klassisk påskmat för henne i år.

– Det första att göra för klimatet är att inte köpa mer mat än vad vi äter upp. Matsvinnet beror på överkonsumtion är en av våra största utmaningar, säger Anna-Karin Quetel, nutritionist på Livsmedelsverket.

Under påsken är buffén given för många och de flesta vill ta i lite, så att maten inte tar slut, enligt Anna-Karin Quetel. Det är inget fel i sig, så länge det finns en plan för matresterna.

– Vi måste ta tillvara på maten och tänka efter innan vad vi kan göra med den mat som blir över. Då är det viktigt att hålla det kalla kallt och det varma varmt, bakterier älskar rumstemperatur.

Något annat att tänka på är att äta mer mat från växtriket, särskilt rotfrukter, kål, bönor och linser, säger Anna-Karin Quetel.

Artikelbild

Finns det någon klimatbov på påskbordet som går att byta ut mot något som är bättre för klimatet?

– Ja, varför inte byta ut köttbullarna mot bollar gjorda på exempelvis gröna ärtor? Låt köttet vara en lyxvara och ät små portioner av bra kött. Välj kött från djur som betar vårdar våra öppna landskap.

På Hemköp i Svavagallerian öppnar Anneli Berglund ett äggpaket för att se att alla är hela. I dag handlar hon inför påsken.

Vad står på inköpslistan?

– Ägg, sill, potatis, gräslök, lammstek... Oj, det var visst en hel del. Det kommer bli dyrt det här, säger hon och inspekterar listan.

Tänker du något på klimatet när du påskhandlar?

– Nej, jag handlar som vanligt.

På Augusta Janssons karamellfabrik försöker personalen att tänka en del på sin klimatpåverkan under påskhelgen.

– Vi försöker att spara på cellofan och papperspåsar. Vi ger bara ut påsar om kunden vill ha det och inte i onödan, säger butikschefen Elena Schneider.