Planerna var högtflygande, men i fjol meddelade bolaget Uppsala air att de skrotade idén på en civil flygplats på Ärna. I dagarna har nu Försvarsmakten formellt gjort klart att man inte söker någon ny aktör i deras ställe. Det framgår i en skrivelse till Mark- och miljödomstolen, som därefter satt i gång arbetet med att helt avsluta den tillståndsprocess som pågått. Därmed är sista spiken för Uppsala airport islagen.

En som gläds över det är Lars Rudbeck som i över tio år överklagat beslut och drivit opinion.

– Äntligen, med ett stort utropstecken efter. Så kan man nog bäst sammanfatta hur jag känner nu, säger han.

Artikelbild

| Nu avslutar Försvarsmakten försöken att hitta en partner som kan använda Ärna för civilt flyg.

Han minns sitt första möte med Uppsala airs vd 2007. Då var beskedet att bygget av en flygplats skulle börja 2008.

– Det ska vi sätta stopp för, tänkte jag då. Och jag vill nog säga att vi bidragit mycket till det, säger han i dag.

Då, 2007, hade projektet redan försenats gentemot med ursprungsvisionen. Det var 2004 som flygplatsplanerna basunerades ut första gången. Något år senare pratade dåvarande vd:n Mattias Sjölund om upp emot 3 000 nya arbetstillfällen redan 2006. Nu har alltså planerna helt gått om intet.

Till Mark- och miljödomstolen skriver Försvarsmakten att det är den av riksdagen och regeringen beslutade "nya inriktningen för myndigheten" som ligger bakom beslutet. I stället ska man nu starta en tillståndsprocess för att få bort de villkor runt civil verksamhet som finns inskrivna i dag. Om Försvarsmakten i ett nytt tillstånd vill öppna för mer militär flygning på Ärna är inte klart.

Artikelbild

| Mattias Sjölund var vd för Uppsala air under de första åren och talade om tusentals nya jobb och inrikes- och utrikseflyg, som skulle ta över efter Bromma och konkurrera med Västerås och Skavsta.

– Det är en fråga som är under beredning. Läget kommer klarna om ett antal veckor, säger Folke Borgh, vid försvarets miljöprövningsenhet.